Τετάρτη 13 Φεβρουαρίου 2013

ΕΙΚΟΝΕΣ ΑΠΟ ΕΝΑ ΕΦΙΑΛΤΙΚΟ ΜΕΛΛΟΝ... (Αποσπάσματα από την ελληνική μετάφραση του 3ου Μνημονίου)



Ελλάδα
Μνημόνιο Οικονομικών και Χρηματοπιστωτικών πολιτικών
ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΠΡΩΤΟΤΥΠΟ ΑΓΓΛΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ
……………………………………….

30.        Χτίζοντας πάνω στην στρατηγική αυτή , το πακέτο προσαρμογής μας μέχρι το 2014 εστιάζει κυρίως σε μόνιμα μέτρα μείωσης δαπανών. Το 2013 χρειάζεται να λάβουμε μέτρα ύψους 9,2 δισεκατομμυρίων € και αναγνωρίζουμε ότι η μείωση στο μισθολογικό κόστος του δημοσίου, τις συντάξεις και τις κοινωνικές μεταβιβάσεις που περιλαμβάνονται σε αυτό το πακέτο (6 δισεκατομμύρια €) είναι απαραίτητα για την αξιοπιστία του. Η ψήφιση του προϋπολογισμού του 2013 και του επικαιροποιημένου μεσοπρόθεσμου θα είναι προαπαιτούμενη ενέργεια για την αξιολόγηση και η υιοθέτηση ενός πακέτου δημοσιονομικών μέτρων από τους τομείς που παρατίθενται στα σημεία παρακάτω θα είναι επίσης προαπαιτούμενη ενέργεια για την αξιολόγηση (βλέπε το παράρτημα V για μια λεπτομερή περιγραφή των μέτρων).

·         Μισθοδοσία δημοσίου τομέα. Στοχεύουμε να μειώσουμε το μισθολογικό κόστος, πλην φόρων και ασφαλιστικών εισφορών, κατά 1,5 δισεκατομμύρια € από το 2012 μέχρι το 2014:

Ø      Μισθός δημοσίων υπαλλήλων : Έχουμε προσαρμόσει το μισθολόγιο για τα ειδικά καθεστώτα με εφαρμογή από την 1η Αυγούστου 2012. Έχουμε μειώσει το μισθολογικό κόστος που σχετίζεται με θέσεις εκλεγμένων και θα καταργήσουμε τα εποχικά δώρα και την πληρωμή επιδομάτων απόδοσης στον δημόσιο τομέα. Τέλος, θα υιοθετήσουμε νομοθεσία για να ευθυγραμμίσουμε το μισθολόγιο των υπαλλήλων της Βουλής με το νέο μισθολόγιο για τους κρατικούς υπαλλήλους.

Ø      Μεταρρύθμιση δημόσιας διοίκησης. Για την επίτευξη ενός πιο λιτού και πιο αποτελεσματικού κράτους, έχουμε ξεκινήσει μια ενδελεχή αξιολόγηση των διοικητικών δομών και του προσωπικού. Θα συνδυάσουμε αυτήν την αξιολόγηση με κινητικότητα, μειώσεις προσωπικού και μείωση στις συμβάσεις ορισμένου χρόνου, πειθαρχικές διαδικασίες και υποχρεωτικές απολύσεις. Αυτό θα μας βοηθήσει να μειώσουμε το προσωπικό του δημοσίου τομέα κατά 150.000 μέχρι το 2015 σε σχέση με τα επίπεδα του 2010, αφήνοντας παράλληλα χώρο για προσλήψεις προσωπικού με σημαντικά προσόντα ώστε να βοηθήσουν σε εξειδικευμένες λειτουργίες της κυβέρνησης. Τα βασικά συστατικά στοιχεία για αυτό περιλαμβάνουν :

o      Μία ενδελεχής αξιολόγηση. Το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης θα ολοκληρώσει μια λειτουργική αξιολόγηση για τα υπουργεία, συμπεριλαμβανομένων σχεδίων στελέχωσης μέχρι τον Ιανουάριο 2013 και ατομικές αξιολογήσεις απόδοσης του προσωπικού μέχρι το τέλος του 2013. Αυτή η μεταρρυθμιστική διαδικασία θα επεκταθεί και στα νομικά πρόσωπα δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου και στην περιφερειακή και δημοτική διοίκηση το 2013. Θα προσδιορίσει φορείς προς συγχώνευση ή κλείσιμο, πλεονάζον προσωπικό, υπαλλήλους χωρίς επαρκή προσόντα για τη θέση τους, και ανοιχτές θέσεις που χρειάζονται νέο προσωπικό.

o      Κινητικότητα και αποχωρήσεις. Θα επιδιωχθεί κλείσιμο φορέων και κατάργηση θέσεων που πλεονάζουν και όλοι οι υπάλληλοι που επηρεάζονται είτε θα μεταφερθούν στο πρόγραμμα κινητικότητας είτε θα απομακρύνονται. Όσον αφορά αυτούς που μεταφέρονται στο πρόγραμμα κινητικότητας, οι εργαζόμενοι που επηρεάζονται θα αμείβονται για ένα έτος με μειωμένες αποδοχές. Ο στόχος μας είναι να τοποθετηθούν 27.000 εργαζόμενοι σε αυτό το πρόγραμμα μέχρι το τέλος του 2013. Αν δεν μπορέσουν να βρουν μια νέα θέση στο δημόσιο τομέα, θα χρειαστεί να μεταπηδήσουν στον ιδιωτικό τομέα. Για την διευκόλυνση της ανανέωσης του εργατικού δυναμικού του δημοσίου τομέα, αναμένουμε ένα μεγάλο μέρος αυτών που μπαίνουν σε αυτό το πρόγραμμα τελικά να μεταβούν στον ιδιωτικό τομέα, κυρίως μέσω υποχρεωτικών αποχωρήσεων. Αναμένουμε να ολοκληρωθούν τα σχέδια για τη στελέχωση των υπουργείων μέχρι τα τέλη Φεβρουαρίου 2013, και θα χρησιμοποιήσουμε αυτά τα σχέδια για τον εντοπισμό περισσευούμενων θέσεων και εργαζομένων, και σε αυτή τη βάση θα θέσουμε τριμηνιαίους στόχους για υποχρεωτικές εξόδους ως το τέλος του 2014 (προτείνεται ως νέο διαρθρωτικό ορόσημο).

o      Σχέδια και έλεγχοι προσλήψεων. Για να διασφαλίσουμε ότι οι προσπάθειές μας να ανασυντάξουμε και να μειώσουμε το προσωπικό είναι αποτελεσματικές, θα λάβουμε μέτρα για να βελτιστοποιήσουμε τις προσλήψεις. Θα περιορίσουμε τις αυτόματες πηγές προσλήψεων με το να μειώσουμε την εισαγωγή στις σχολές του δημοσίου κατά 30%, να αποσύρουμε την εργασιακή βεβαιότητα για τους καθηγητές του ιδιωτικού τομέα και με το να βάλουμε ρήτρα λήξης ισχύος στην υπάρχουσα λίστα με τους επιλέξιμους αποφοίτους. Θα διατηρήσουμε τα σχέδια προσλήψεών μας επικαιροποιημένα για να ενημερώσουμε σχετικά με απαιτήσεις για κρίσιμα προσόντα. Εάν δεν μπορέσουμε να πετύχουμε τους στόχους για μειώσεις προσωπικού, παρά τους ελέγχους προσλήψεων, θα αυξήσουμε τις στοχευμένες απολύσεις.

·         Συνταξιοδοτική μεταρρύθμιση. Παρά το ότι η πρόσφατη συνταξιοδοτική μεταρρύθμιση διευθέτησε μακροχρόνια θέματα, οι βραχυπρόθεσμες πιέσεις παραμένουν υψηλές, με τις συντάξεις να συνεχίζουν να αυξάνουν ως ποσοστό του κατά κεφαλή ΑΕΠ. Ως εκ τούτου, θα λάβουμε τα ακόλουθα μέτρα από την Ιη Ιανουαρίου 2013, τα οποία θα αποδώσουν 5,2 δισεκατομμύρια κατά τη διάρκεια του 2013-14: (i) θα εισαχθούν δίκαιοι αναλογιστικοί κανόνες για τις εφάπαξ συντάξεις, (ii) θα εισάγουμε μια προοδευτική μείωση στα μηνιαία εισοδήματα συντάξεων πάνω από τα 1000 ευρώ, (iii) θα εξαλειφθούν τα εποχικά μπόνους για τις επικουρικές και κύριες συντάξεις και (iv) θα μειωθούν οι αυξήσεις των συντάξεων εξαιτίας της αυτόματης μισθολογικής προαγωγής για αυτές που αναπροσαρμόζονται με τους μισθούς των ειδικών καθεστώτων. Επιπρόσθετα, θα αυξήσουμε τη νόμιμη ηλικία συνταξιοδότησης στα 67 και θα αναστείλουμε το δικαίωμα συνταξιοδότησης κατά 2 έτη σε όλες τις περιπτώσεις ακόμη και σε αυτή της πρόωρης συνταξιοδότησης. Σαν ένα βήμα που θα βοηθήσει στο να μπορέσουμε να προσδιορίσουμε το συνολικό εισόδημα των συνταξιούχων, θα ολοκληρώσουμε το εθνικό μητρώο συντάξεων και θα επιβάλλουμε κυρώσεις στα ταμεία που δεν παρέχουν την απαιτούμενη πληροφόρηση για αυτό.

…………………………………………………………….



35.        Είμαστε αποφασισμένοι να μειώσουμε σημαντικά τη φοροδιαφυγή. Για να το καταφέρουμε αυτό, σκοπεύουμε να δημιουργήσουμε μια ανεξάρτητη διοίκηση εσόδων με σύγχρονη λειτουργική δομή και μεθόδους. Τα παρακάτω σημεία περιγράφουν το πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων πιο αναλυτικά. Η υλοποίηση των επιλεγμένων μεταρρυθμίσεων-κλειδιά που προέρχονται από τις διάφορες αυτές πρωτοβουλίες θα είναι προαπαιτούμενη ενέργεια για την αναθεώρηση (βλέπε το Παράρτημα VI για αυτές τις εκ των προτέρων μεταρρυθμίσεις):

·         Θα ορίσουμε νέο Γενικό Γραμματέα στη φορολογική διοίκηση το Δεκέμβριο του 2012. Έχουμε υιοθετήσει νόμο που θα καθορίζει το ρόλο και τα επαγγελματικά προσόντα του Γενικού Γραμματέα. Όσο αφορά τα επαγγελματικά προσόντα, αυτά θα αφορούν σε ένα άτομο με ανώτερη διοικητική εμπειρία, εμπειρία στα φορολογικά θέματα και μια άψογη φήμη (η οποία θα συμπεριλαμβάνει και ένα ισχυρό παρελθόν φορολογικής συμμόρφωσης). Επίσης, έχουμε υιοθετήσει ενδιάμεση νομοθεσία και ο Υπουργός Οικονομικών θα τη χρησιμοποιήσει για να μεταβιβάσει την ισχύ λήψης αποφάσεων στο Γενικό Γραμματέα. Αυτή η ισχύς θα περιλαμβάνει την αρμοδιότητα λήψης λειτουργικών αποφάσεων, διοίκησης και ελέγχου των εφοριών, διοίκησης ανθρωπίνων πόρων, αντικατάσταση ανώτερων διοικητικών στελεχών με χαμηλή απόδοση, διαχείριση του προϋπολογισμού της φορολογικής διοίκησης και διαχείριση όλης της πληροφόρησης με τη δέουσα εμπιστευτικότητα.

·         Καθιέρωση της ανεξαρτησίας. Η νομοθεσία για την ίδρυση μιας νέας ημι-αυτόνομης φορολογικής υπηρεσίας θα υιοθετηθεί από το κοινοβούλιο στα τέλη Φεβρουαρίου 2013 (διαρθρωτικό ορόσημο). Αυτή θα καθορίσει το βαθμό αυτονομίας, τις δια νόμου εξουσίες του διευθυντή της διοίκησης, το πλαίσιο διακυβέρνησης, το πλαίσιο της σχέσης με άλλες υπηρεσίες (συμπεριλαμβανομένης της Μονάδα Διερεύνησης Χρηματοοικονομικών Πληροφοριών-FIU), το πλαίσιο για την πρόσληψη και χρήση της πληροφόρησης από τη φορολογική διοίκηση (συμπεριλαμβανομένων ελέγχων κατά της κοινοποίησης εμπιστευτικών επιχειρησιακών πληροφοριών στον Υπουργό Οικονομικών), την υπευθυνότητα και αρχική στελέχωση του οργανισμού. Η υπηρεσία θα γίνει πλήρως λειτουργική το Μάρτιο 2014.

·         Ίδρυση βασικών λειτουργικών μονάδων. Έχουμε καταστήσει πλήρως λειτουργικούς βασικούς τομείς επιβολής με: (i) τη μεταφορά 100 έμπειρων ελεγκτών στη μονάδα μεγάλων φορολογουμένων και (ii) ιδρύοντας μια μόνιμη λειτουργική μονάδα, σε δύο το πολύ περιοχές, υπεύθυνη για τα φυσικά πρόσωπα με μεγάλο πλούτο (και μεταφέροντας μόνιμα 50 έμπειρους ελεγκτές σε αυτήν). Επίσης, θα ενισχύσουμε τις λειτουργίες είσπραξης με την ίδρυση ειδικευμένων μονάδων διαχείρισης χρέους εντός των μεγάλων εφοριών και τοποθετώντας τουλάχιστο το 10 τοις εκατό του τοπικού προσωπικού σε αυτές από τα τέλη του 2012.

·         Ενοποίηση των λειτουργιών της φορολογικής διοίκησης. Θα κλείσουμε και θα συγχωνεύσουμε 150 μικρές τοπικές εφορίες μέχρι τα τέλη Μαρτίου 2013. Μέχρι τα τέλη Ιουνίου 2013, περίπου 120 εφορίες θα παραμείνουν σε λειτουργία. Η πλήρης λίστα με τις εφορίες που θα κλείσουν θα δημοσιευθεί μέχρι τα τέλη Δεκεμβρίου. Τότε θα συγκεντρώσουμε και θα εστιάσουμε τον έλεγχο, την υποχρέωση υποβολής δηλώσεων, και την διαχείριση του χρέους των μικρών και μεσαίων φορολογούμενων στις μεγαλύτερες εφορίες και κατά περιοχή. Οι υπόλοιπες εφορίες θα είναι κέντρα εξυπηρέτησης πελατών χωρίς αρμοδιότητες ελέγχου και εκτελεστικές λειτουργίες.

·         Απλοποίηση τήρησης βιβλίων, διαδικασιών και φορολογικής νομοθεσίας. Έχουμε καταργήσει τον Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων και έχουμε υιοθετήσει ένα πιο απλό σύνολο κανόνων λογιστικής και ενημέρωσης των λογιστικών βιβλίων. Για να ελαττώσουμε το κόστος της διοίκησης και της συμμόρφωσης, μέχρι το τέλος Μαΐου 2013, θα υιοθετήσουμε το νέο Κώδικα Φορολογικών Διαδικασιών και θα απλοποιήσουμε τη νομοθεσία του φόρου εισοδήματος (διαρθρωτικό ορόσημο). Ο νέος κώδικας θα συλλέξει όλες τις διαδικαστικές διατάξεις των νόμων για το εισόδημα, τον ΦΠΑ και τους ειδικούς φόρους κατανάλωσης, και από αλλού. Θα απαιτήσει διαδικαστικές αλλαγές σε μεγάλες διοικητικές περιοχές οι οποίες είναι απαραίτητες για την υποστήριξη της σύγχρονης φορολογικής διοίκησης (π.χ. υποβολή φορολογικών δηλώσεων, έλεγχος και ποινές, εξουσίες επιβολής και συλλογής οφειλών), και θα περιλαμβάνει και μια νέα βελτιωμένη διοικητική διαδικασία επίλυσης φορολογικών διαφορών. Η απλούστευση θα αποβλέπει στην άρση των ασαφειών και των υπερβολικών παραπομπών ώστε να είναι πιο προσιτός στους φορολογούμενους, ενώ την ίδια στιγμή θα ρυθμίζει πολλές πτυχές του νόμου για τον φόρο εισοδήματος (π.χ., υποκεφαλαιοποίηση, διατάξεις EBITDA) να μειωθούν οι πιθανότητες για τη διάβρωση της εταιρικής φορολογικής βάσης.

·         Αναβάθμιση προσωπικού. Θα αυξήσουμε τον αριθμό του προσωπικού που ασχολείται με τον έλεγχο κατά 2.000 ελεγκτές μέχρι τον Ιούνιο 2013, με (i) πρόσληψη 200 εξωτερικών ελεγκτών μέχρι το τέλος Μαρτίου 2013 και (ii) με προσωπικό με ελεγκτική εμπειρία και επιλέγοντας με συνεντεύξεις από το υπόλοιπο ειδικό προσωπικό. Οι υποψήφιοι σε επιλεκτική βάση θα υπόκεινται σε έλεγχο των περιουσιακών τους στοιχείων. Ο διευθυντής της φορολογικής διοίκησης, από τη στιγμή που διορίζεται, θα θέτει συγκεκριμένους στόχους απόδοσης για την επίσημη κατάταξη όλων των ελεγκτών και του προσωπικού γενικότερα και δυο φορές το χρόνο θα διενεργεί αξιολόγηση της απόδοσης τους. Ετήσιες συμβάσεις ορισμένου χρόνου θα προσφέρονται σε ελεγκτές και θα διακόπτονται σε περίπτωση αποτυχίας επίτευξης των στόχων. Μία υπουργική απόφαση, που θα εκδοθεί τον Ιανουάριο του 2013, θα καθορίσει τις διαδικασίες για τον διορισμό και το τέλος της θητείας για τους επικεφαλείς των τμημάτων, τριμηνιαίους στόχους απόδοσης, και τις διαδικασίες αναφοράς και αξιολόγησης.

·         Εισαγωγή ενός πλαισίου αποτελεσματικής καταπολέμησης της διαφθοράς. Θα περάσουμε νομοθεσία για την αναμόρφωση της διαχείρισης προσωπικού (συμπεριλαμβανομένων των διαδικασιών κυκλικής εναλλαγής θέσεων για τους διευθυντές των σημαντικών εφοριών. Μέχρι τον Ιανουάριο του 2013, θα εφαρμόσουμε το κώδικα λειτουργίας για τη φορολογική διοίκηση (συμπεριλαμβανομένων των κανόνων για τη σύγκρουση και δήλωση συμφερόντων), και ένα σύστημα υποστήριξης της διαφάνειας και αναφοράς της ανάρμοστης συμπεριφοράς, προστασίας των πληροφοριοδοτών και ενοποίησης σε κεντρικό επίπεδο των αποφάσεων πειθαρχικών μέτρων στη μονάδα εσωτερικών υποθέσεων. Μέχρι το τέλος Μαρτίου 2013, θα καθορίσουμε τα μέτρα που θα διασφαλίζουν τη συνεχή παρακολούθηση και εφαρμογή του κώδικα λειτουργίας. Η κυβέρνηση θα δημοσιεύσει ένα πλάνο καταπολέμησης της διαφθοράς για ολόκληρη τη δημόσια διοίκηση κατά τη διάρκεια του πρώτου τριμήνου του 2013, το οποίο θα καλύπτει επίσης, με μεγαλύτερη λεπτομέρεια τις συγκεκριμένες δράσεις για τη φορολογική διοίκηση.

·         Βελτιώσεις σε λειτουργικές διαδικασίες. Για να μπορέσουμε να εστιάσουμε σε πόρους που θα αποδώσουν τα μέγιστα κέρδη και να διευκολύνουμε μια ελεγκτική προσέγγιση που θα βασίζεται στην εκτίμηση κινδύνου, θα νομοθετήσουμε μέχρι το Φεβρουάριο 2013 την κατάργηση της απαίτησης να ελέγχονται όλες οι φορολογικές δηλώσεις για τα τελευταία 10 χρόνια (ενώ, θα διατηρείται το δικαίωμα συνέχισης του ελέγχου προηγουμένων ετών και η διακριτική ευχέρεια να ελεγχθεί οποιοσδήποτε αριθμός δηλώσεων από τα προηγούμενα έτη). Θα άρουμε κάθε εμπόδιο στη χρήση σύγχρονων μεθόδων ελέγχου (συμπεριλαμβανομένων των εμποδίων για τη χρήση των έμμεσων αποδείξεων με βάση τεκμαρτά μέσα). Επίσης, στις αξιολογήσεις, θα διευρύνουμε τις πηγές που προέρχονται από πληροφορίες από τρίτους. Οι φορολογικοί νόμοι και οι νόμοι κατά του ξεπλύματος χρήματος θα αναθεωρηθούν μέχρι τον Φεβρουάριο του 2013 ώστε: (i) να διευκολυνθεί η κεντρική αρχή που έχει την ευθύνη της διοίκησης εσόδων να ενημερωθεί για όλες τις περιπτώσεις που αποστέλλονται από τη Μονάδα Εσωτερικών Υποθέσεων στις κατά τόπου εφορίες και στο Σώμα Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος και, (ii) για να διασφαλίσει ότι πληροφόρηση σχετική με μεγάλες υποθέσεις αποτυχίας καταβολής βεβαιωμένων χρεών θα διαβιβαστεί στη Μονάδα Εσωτερικών Υποθέσεων.



Ολόκληρη η μετάφραση του Μνημονίου, όπως την έδωσε η ίδια η κυβέρνηση σήμερα στη δημοσιότητα, στο http://www.taxheaven.gr/news/news/view/id/12298

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου